Chicken on the bonnet

Förlåt för dålig uppdatering det sista, men internet har verkligen inte varit på vår sida om jag säger så. I alla fall, senaste nytt från Habari Maalum:

Ett kärt återseende av min 67-åriga vän Mogge och hans fru Marie-Louise har inträffat. Jag och Lilly tillbringade några av onsdagens timmar på Hope for Children, barnhemmet, där jag var förra gången jag var här i Tanzania. Det var tyvärr bara 3 små barn där eftersom de andra var i skolan. Otur, men det blir helt klart fler gånger dit.

Morgan och M-L har byggt ett bostadshus till sig själva alldeles intill barnhemmet. Huset var riktigt gött asså och vi blev bjudna på middag där. Lilly sträckte med en gång armarna till dem och satte sig i deras knä. Antar att hon saknar sina mor- och farföräldrar så dessa får väl vara substitut för dem under hennes tid här. Citat av Mogge: ” Härligt att du är på rätt sida av klotet igen Alice, men jag visste att du skulle komma tillbaka”.

Fredagen spenderades tillsammans med 4 sköningar, Moggebigge, M-L, Baselisa och Jeremia. Varav de två sistnämnda jobbar för Morgans. Vi åkte upp till en massajby, Engaloni, som ligger 2000 m ö h och cirka 1 h från stationen. Här i denna by med ungefär 5000 invånare har Morgans blivit upptagna som medlemmar för att de hjälpt till med bänkar till byns skola. Som tack fick de även en bit mark som de nu byggt ett litet hus på 25 kvm på. Fantastiskt fin utsikt trots dammet som skymde sikten rätt rejält. Förra veckan hade det vandrat ner en hjord elefanter och buffel från bergen också. Snacka om naturupplevelse när man sitter och käkar frulle!

Halva Arusha- gänget från -07 är nu åter samlat. Ed har landat tillsammans med Mimmi och vi har redan hunnit med Kahns, indiern med världens bästa kyckling, 2 gånger på 2 veckor. Äta en halv grillad kyckling direkt från grillen bredvid på gatan är livet! I lördags introducerades även familjen Alderblad till denna kulinariska upplevelse och det verkar som det kan bli fler gånger för dem. Lyckat med andra ord!

Lilla Miriam och jag (å ja, jag vet att jag ser sliten ut)    Amanda, här kommer en dagens outfit som jag lovat           Här har vi det, kyckling i världsklass, Kahns BBQ            En förväntansfull Mimmi            Här har vi de små rackarna
Nu ska det ätas!

Kära familj och vänner jag mår fint, men börjar så smått sakna filmjölk, knäckebröd, lakrits och tro det eller ej riktigt kaffe. Trodde aldrig jag skulle säga det...
Nu väntar läxläsning med Filippa som är "mitt läxbarn".

Pusshej


Kommentarer
Postat av: Simon

Hej!

Gött med en update... och bra att du förstår kaffes viktiga funktion och värde.

Men gör nu inte en Rignäs och käka rå kyckling!!

2010-10-04 @ 18:12:56
Postat av: jojjsan

Alice...ja visste d =)

2010-10-04 @ 20:50:25
Postat av: Oggan

Låter trevligt! Men vad är det egentligen du äter på bilder? Krabba?

2010-10-04 @ 22:00:46
Postat av: Oggan

Ja, nu såg jag resten av bilderna. Förklarar en del! Hoppas du har det gött! Peace

2010-10-04 @ 22:04:40
Postat av: Kusin Rebecka

oh vad det later underbart! kycklingen ser hur go ut som helst, kanske nagot vi kan prova pa hemma till julen :-) om inte annat kanske vi kan fa ett smakprov pa ngn annan afrikansk favorit ratt!?

manga kramar

2010-10-05 @ 01:07:47
Postat av: Olivia

Alice!

I love Dagens outfit. haha. kommer ihåg när vi skojade om det på din avskedsfest!

Låter som att du trivs vidare i Afrikaland. Vi ser såklart lite annorlunda på att du skulle vara på rätt sida jordklotet! När vet du om du kommer in i Göteborg för plugget?

Ha en fin dag! Till helgen åker ett tjejgäng till Erseus i Uppsala. Roadtrip!

Önskade ja också fick se elefanter vid frukostbordet!

Ps din syster har förlovat sig om inte djungeltelegrafen nått fram ännu;)

Kramar!

2010-10-05 @ 11:02:12
Postat av: Josefin Hörnmark

Hej älskade Alice!



Fy vad roligt det är att läsa din blogg! härlig blandning av miljöbeskrivning, mat kultur och äventyr oh känslor, i loove it! Dagens Outfit som jag ser att fler har gillat tykcer jag du borde göra mer! man är ju nyfiken i veta vad som är lämpligt att ha på sig trots värme, kultur och vad som är bekvämt!



på Kagge går de bra! det är roligt och jag lär mig heeela tiden! har fått en hel del hård kritik, men som gör att jag lär mig(mest tekniska saker) och nu på sistonde har jag fått mer posetiv kritik under intervju teknik o framför kameran, vilket känns extremt skönt!



Jag har ännu inte börjat gå i någon kyrka, har fullt i skolan o varannan helg på naked i sickla(där alla kändisar rör sig!)



sen vill jag prata med dig om lite annat med, men tar de på facebook mailen!



ta hand om dig och jag avundas dig! du är modig o cool!



massa puss o kärlek till dig!

2010-10-05 @ 22:26:38
Postat av: Helga

ALLLAN! Såå kul att läsa om hur du har det! Så fina bilder :D Kul att ed och mimmi kommit!

Saknar dig som en gnu här hemma i götet :)

puss och kärlek!

2010-10-08 @ 00:01:27
Postat av: Kakan

Khans!!!!!! Fantastiska Khans! Visst är det helt otroligt godkyckling. Sag en annan gång när man klämt i sig en hel kyckling. Helt crazy. Ser ut som du har det himla fint Alice. Stor kram från en som saknar Tanzania mer än jag förstår.

2010-10-21 @ 20:15:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0